Wednesday 6 July 2011

The Chosen One?


Minggu lepas aku tergerak hati untuk buka laman web I-learn UiTM. Dah boleh download note untuk semester depan rupanya. Alhamdulillah. Semakin lama, semakin susah subjek yang aku perlu belajar. Mula dari Diploma, aku belajar banyak benda basic je. Sampai kat peringkat ijazah, makin pening dibuatnya.

Tapi....terdetik dalam diri aku satu soalan "Betul ke ni yang aku minat?" Kalau nak diikutkan, masa sekolah menengah dulu, aku lebih minat Matematik berbanding Sains. Chemistry pun penah fail. Pernah dulu aku terfikir nak jadi cikgu Matematik. (sesuai ke? haha) Sekarang, aku lebih suka bermain dengan Adobe Photoshop. Memang best edit gambar. Aku belajar dari youtube je. Kadang-kadang aku terfikir jugak, betul ke pilihan aku ambik jurusan farmasi ni?

Look at the bright side. Dalam beribu-ribu permohonan yang memohon diploma farmasi dulu, aku terpilih untuk belajar jurusan ni. Dan habis je diploma, aku dapat tawaran untuk sambung ke peringkat Ijazah Sarjana Muda pula. (terpilih lagi). Aku tak seharusnya fikir betul ke bidang yang aku pilih ni, tapi aku perlu bersyukur kerana Allah memilih aku untuk belajar dalam jurusan ni. Mungkin minat aku lebih mendalam kearah Matematik dan Photoshop, tapi Allah knows what is best for us kan.

Kadang-kadang aku rasa malas nak belajar. Buka buku pun tunggu ada peperiksaan je. Duit biasiswa JPA pula digunakan untuk enjoy. Orang selalu cakap, time belajar ni la masa kita kene enjoy puas-puas. Time dah kerja nanti dah tak boleh. Tapi betul ke apa yang aku buat ni? Aku dah dipilih untuk belajar dalam jurusan ni, tapi aku tak menggunakan peluang yang ada itu untuk belajar. Ramai lagi kawan-kawan aku yang tak dapat sambung belajar sebab syarat kemasukan ke bidang ini dah diperketatkan. Sungguh tak bersyukur aku!!!

Untuk aku dan sahabat yang sedang belajar, kita semua telah terpilih untuk belajar dalam jurusan ini sedangkan orang lain tak terpilih. Jadi gunakanlah peluang ini sebaik mungkin. Ramai lagi orang diluar sana yang nak belajar jurusan kita ni tapi tak terpilih. Nasihat dan peringatan ini bukan sahaja untuk sahabat2 semua, tetapi untuk AKU juga. Sekadar untuk memberi kesedaran untuk kita renung bersama.

~teringat masa Diploma dulu~

0 comments: