Tuesday, 5 July 2011

Ahli Farmasi??


2011: Genap LIMA tahun aku belajar dalam bidang Farmasi. Bermula dengan Diploma selama TIGA tahun dan sekarang aku dalam perjalanan untuk memiliki Ijazah Sarjana Muda pula yang tinggal DUA tahun lagi. Kalau aku tolak tambah darab bahagi semua, ada lebih kurang TUJUH tahun aku belajar untuk menjadi seorang ahli farmasi bertauliah. (dah macam belajar medic pulak). Kalau balik kampung jumpa saudara-mara, semua mesti tanya "berapa lama lagi belajar?" Tapi baru-baru ni, ada lagi soalan yang baru dikeluarkan oleh nenek aku,"bila nak kahwin?" Ok. Ak tak mampu menjawab soalan tu untuk masa ni. Haha

Bila aku fikir balik, kenapa aku ambil jurusan FARMASI? Ak masih ingat masa mula-mula nak isi borang UPU lepas dapat result SPM, kakak aku belikan aku buku "50 pekerjaan terbaik". Puas aku mentelaah buku tu dan akhirnya bidang farmasi menjadi pilihan aku. Masa tu aku tak tahu pun apa skop kerja farmasi ni. Buku tu tulis permintaan untuk bidang tu sgt tinggi so aku pilih je la. Haha.

Alhamdulillah, setelah hampir lima tahun belajar, baru aku tahu akan apa yang dilakukan oleh seorang ahli farmasi. Kadang-kadang aku rasa bangga dapat belajar farmasi sebab aku rasa ahli farmasi lebih penting berbanding dengan doktor. Doktor tak boleh beri ubat sesuka hati kepada pesakit selagi tidak dibenarkan oleh ahli farmasi. Sebab itu ahli farmasi digelar sebagai "the Drug Lord". Cool kan. Haha.

Tapi tugas ahli farmasi juga sangat berat. Ia boleh bermain dengan nyawa. Hanya dengan sedikit kesilapan memberi ubat, boleh mengancam nyawa pesakit. Dan jika ada pesakit yang meninggal disebabkan oleh ubat yang dimakan, farmasi yang perlu bertanggungjawab. Sebabnya? Sebab Ahli Farmasi ialah seorang pakar dalam ubat-ubatan dan tidak seharusnya salah memberi ubat. Sangat berat tugas yang dipikul oleh seorang ahli farmasi kan!!

Aku masih ada dua tahun untuk menimba ilmu sedalam-dalamnya sebelum menempuh alam pekerjaan yang sebenar diluar sana. Insyaallah aku akan menjadi seorang Ahli Farmasi yang berjaya. Tetapi aku lebih berminat untuk menyambung lagi pelajaran aku diperingkat yang lebih tinggi. Aku berserah pada Qada dan Qadar yang telah Allah tetapkan untuk aku. Aku terima seadanya. Apa yang aku mampu buat sekarang adalah BERUSAHA.

10 comments:

KHALIS SOAPY said...

hahaha..
terbaek la nenek kaw.

katak panggang said...

thumbs up utk nenek ak...
hehee...

NaJiHaH MoHd TeRmIzI said...

suka~

katak panggang said...

:)

faridah yunos said...

dup dap dupa dap jantung bace post ni. hehe takut lak nk jdk pharmacist, mcm nk bljr je kt uni smpi tua

SHIEmah Shiemillionaire said...

haha! ak pn amk frmasi gk..skg ni bru nk msuk thun 2.. ak google la skop kerja pharmacist..sbb senior ak skg ngh de attchment..so, ak nk tau la kerjaya sbnr pharmer ni..at last, jmpe ur blog.

katak panggang said...

faridah: dup dap jugak aku bace komen ko.. haha.. keje2.. ikat kontrak 6 tahun ngan jpa... hahaa

shiemah: tq snggh ke blog saya.. awak dr uni mane??

SHIEmah Shiemillionaire said...

im from UM..tp frmasi kt cni xde fakulti..kteorg just department..kesian tol..mcm di ank tiri lakk..

katak panggang said...

owh.. selamat berkenalan... haha.. kiteorg dulu pun start ngan menumpang fak lain.. tp alhamdulillah skrg dh ada fak sendiri...

Teena Tna said...

Wahh..sama la kita, tp skang sy bru diploma farmasi, tgh pract..nnt bru smbg degree..lame lagiii..huhu